Meritum Bank Mobilny, czyli 100 proc. banku w komórce

Meritum Bank Mobilny, czyli 100 proc. banku w komórce

mobileDzięki wykorzystaniu możliwości, jakie dają smartfony i nowa technologia, oferuje rozwiązania, które ułatwią codzienne zarządzanie finansami, m.in. funkcję „Zapłać mi”, „Fotoprzelewy”, „Geolokalizację transakcji”. Dodatkowe udogodnienia, jak komendy głosowe, zostaną wprowadzone już w najbliższych tygodniach.

Meritum Bank Mobilny to pierwsza aplikacja w Polsce umożliwiająca bankowanie w pełni mobilnie. Każdy, kto chce rozpocząć korzystanie z usług bankowych nie musi już nawet używać komputera, a tym bardziej udawać się w tym celu do oddziału Banku. Aplikacja jest dostępna zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firm korzystających ze smartfonów z systemem operacyjnym Android (wersja 2.3 i wyższe) lub iOS (wersja 5 i wyższe).

– Przy budowie systemu przyjęliśmy założenie, że ma to być rozwiązanie kompletne. Nasza aplikacja może zastąpić serwis internetowy, bez względu na to, czy korzysta z niej klient indywidualny czy firma. Postawiliśmy na rozwiązanie, które znosi większość „fizycznych” ograniczeń, na jakie napotyka klient korzystając ze standardowych kanałów komunikacji z bankami. Użyteczność aplikacji i procesów jest w pełni dostosowana do urządzeń mobilnych i połączona z rozwiązaniami dotychczas wykorzystywanymi w Internecie pozwoliła nam przełamać kolejne bariery i rozszerzyć zakres usług oferowanych przez telefon komórkowy. To kolejny krok w rozwoju usług i serwisów bankowych, który naszym zdaniem niesie konkretną wartość dla klientów – mówi Małgorzata Adamczyk, dyrektor bankowości internetowej w Meritum Banku.

Zarówno w przypadku klientów posiadających konto w Meritum, jak również osób i przedsiębiorców zainteresowanych otwarciem rachunku, wystarczy ściągnąć aplikację na swój telefon, aby w pełni cieszyć się wszystkimi jej możliwościami i oferowanymi za jej pośrednictwem usługami. Aplikację można pobrać z Google Play oraz App Store. Klient rozpoczynający relację z Meritum Bankiem za pośrednictwem smartfona może oczywiście korzystać ze wszystkich innych kanałów dostępu, czyli bankowości internetowej, oddziałów oraz infolinii. Analogicznie, bankowość mobilna jest dostępna również dla wszystkich dotychczasowych klientów Banku.

Nowoczesny interfejs i wygoda użytkowania

Projektując wygląd aplikacji Meritum Bank położył nacisk na szybki dostęp do najważniejszych informacji i najczęściej używanych funkcji oraz prostą i intuicyjną nawigację.

– Jak wynika z badań, użytkownicy bankowości mobilnej najczęściej korzystają z funkcji sprawdzenia salda, historii oraz dokonują przelewów. Dlatego w naszej aplikacji mobilnej funkcje te dostępne są już z poziomu pierwszego ekranu. Dostęp do wszystkich pozostałych możliwości zapewnia wygodne, wysuwane menu oraz widgety, za pomocą których użytkownik może sprawnie poruszać się po aplikacji – podkreśla Marcin Kusznier, project manager odpowiedzialny za projekt bankowości mobilnej Meritum Banku.

Aplikacja umożliwia klientom pełny dostęp do ich finansów, w tym sprawne przełączanie się między profilem firmowym i osobistym, bez potrzeby odrębnego logowania. Meritum Bank Mobilny oferuje pełną paletę transakcji, które mogą być zlecane za pomocą telefonu. Oprócz standardowych przelewów międzybankowych do dowolnych odbiorców i przelewów między rachunkami klienta, dostępne są również przelewy natychmiastowe, przelewy z karty kredytowej, przelewy do ZUS i podatkowe oraz kupno i sprzedaż walut – realizowane w ramach rachunków walutowych e-Kantor, posiadających szczególnie atrakcyjne kursy wymiany. Klient może również korzystać mobilnie, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, z bardzo atrakcyjnej oferty lokat – otworzyć lokatę lub ją zerwać.

Założenie konta przez komórkę z wykorzystaniem nowych technologii

Klient indywidualny oraz przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą może założyć swój rachunek w Meritum nawet jadąc taksówką na lotnisko lub wykorzystując przerwę pomiędzy spotkaniami. W pełni mobilnie, bez interakcji z pracownikiem Banku, bez jakiejkolwiek biurokracji i papierów. Cały proces to zaledwie 3 kroki, a czas zawarcia umowy elektronicznie to tylko 15 minut. Swoją tożsamość klient potwierdza e-przelewem wykonywanym z innego banku.

W tym procesie Bank oferuje możliwość skorzystania z funkcjonalności, które niesie technologia OCR. Już w pierwszym kroku formularza klient zamiast wypełniać pola, może wykonać telefonem zdjęcie dowodu osobistego, z którego system samodzielnie odczyta dane i wypełni nimi formularz.

Praca w trybie offline

Aplikacja pozwala na pracę w trybie off-line, tzn. w momentach braku dostępności do Internetu. Klient otrzymuje wówczas stosowne powiadomienie o braku dostępu do sieci, jednak aplikacja funkcjonuje dalej. Stan środków na kontach oraz historia operacji zawierają dane od czasu ostatniej synchronizacji online, a klient może swobodnie przeglądać swoje finanse, a nawet rozpocząć wypełnianie przelewu czekając na powrót połączenia z Internetem.

Niezależny kanał mobilny zgodny z ideą banku mobilnego

Aktywacja aplikacji możliwa jest na dowolnym urządzeniu mobilnym. Klient nie musi ograniczać się do pracy z aplikacją wyłącznie na jednym smartfonie, ale może zainstalować aplikację na kilku swoich urządzeniach jednocześnie. Aktywacja nie wymaga interakcji użytkownika w bankowości internetowej, wystarczy podać login i hasło do kanałów zdalnych, aby Bank automatycznie powiązał zarówno użytkownika, instancję aplikacji jak i urządzenie mobilne, na którym dokonano aktywacji. Klient nie musi nawet korzystać z bankowości internetowej, zgodnie z zasadą, że kanał mobilny może być niezależnym i kompletnym kanałem usług bankowych dla klientów, którzy cenią sobie swobodę, mobilność i brak ograniczeń.

Podczas aktywacji klient nadaje swój indywidualny numer PIN, który będzie służył do każdego następnego logowania. Oprócz ochrony dostępu do telefonu, PIN-u do aplikacji, autoryzacje transakcji w aplikacji chronią jednorazowe kody SMS. Trzykrotne błędne logowanie do aplikacji powoduje jej blokadę na wszystkich urządzeniach mobilnych, na których została zainstalowana. Jej ponowne uruchomienie będzie wymagało kontaktu z Bankiem i weryfikacji danych klienta za pośrednictwem dodatkowych danych.

Wykorzystanie potencjału urządzeń mobilnych

Meritum Bank Mobilny wykorzystuje do realizacji operacji finansowych możliwości, jakie dają smartfony. Przykładem może być funkcja wysyłki numeru konta przy pomocy sms-a lub wiadomości email czy tzw. „Fotoprzelew”, w którym dane dotyczące płatności są odczytywane ze zdjęcia blankietu lub faktury. Dzięki funkcji geolokalizacji, transakcje wykonywane z aplikacji mogą być pokazywane na mapie. W niedalekiej przyszłości nastąpi także integracja z serwisem społecznościowym Foursquare oraz docelowo, płatnościami mobilnymi, dzięki czemu klienci Meritum będą otrzymywać ciekawe zniżki i oferty partnerów Banku.

Aplikacja Meritum Banku posiada także funkcję „Zapłać mi”. Jeśli klient Meritum wyłoży pieniądze za swoich znajomych podczas np. wyjścia do kina lub restauracji, funkcja „Zapłać mi” pomoże mu się z nimi rozliczyć. Umożliwia ona podział rachunku na poszczególne osoby z grupy oraz wysyłkę wiadomości sms lub e-mail z informacją, jaką kwotę i na jaki rachunek należy zwrócić.

Klienci korzystający z aplikacji z łatwością znajdą w niej szczegółowe dane na temat produktów, które posiadają w Meritum, a także komunikaty Banku, taryfy opłat i prowizji, aktualne kursy walut oraz pełną historię swoich operacji. Mają także możliwość wygenerowania wyciągów z konta i przesłania ich na dowolny adres e-mail.

Rozwijając projekt bankowości mobilnej Meritum Bank zamierza udostępnić twórcom innych aplikacji jego API.

– Idea, jaka nam przyświeca to udostępnienie niezależnym od Banku twórcom systemów lub aplikacji, prostego mechanizmu do rozszerzenia swoich rozwiązań o usługi bankowe. Jesteśmy przekonani, że rynek bankowych aplikacji mobilnych będzie się intensywnie rozwijał, a aplikacja Meritum Banku stanowić będzie platformę do oferowania nowych produktów i usług. Dzięki otwartemu API deweloperzy w porozumieniu z Bankiem będą mogli we własnej aplikacji udostępnić moduł bankowy lub po certyfikacji Banku udostępniać usługi i aplikacje dla innych klientów Banku – mówi Marcin Kusznier.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Bank będzie dalej rozwijał aplikację. Klienci będą mogli korzystać z niej za pomocą komend głosowych, a już z końcem kwietnia realizować przelewy za pośrednictwem Facebooka oraz przelewać środki bez znajomości rachunku odbiorcy na numer telefonu komórkowego lub adres e-mail. Bank udostępni także powiadomienia PUSH, które będą służyć do prezentacji klientom ciekawych, limitowanych ofert oraz przesyłania informacji o zmianach na rachunkach (np. o wpływie środków na konto), a także komunikaty bezpieczeństwa (np. wypłacie z bankomatu lub logowaniu do kanałów zdanych). Klient będzie mógł sam zdefiniować, jakie informacje otrzyma tą drogą.